##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

مهدی حقیقت جو ابراهیم رهبری

چکیده

راهکارها و تدابیر ارتقاء دامنۀ اقتدار بازرگانی واحدهای تجاری، متعدد و متنوع هستند. در این بین، راهبرد توسعۀ خارجی شرکت‌های تجاری در زمرۀ مهم‌ترین راهکارهای گسترش ظرفیت تولید و افزایش سهم بازاری واحدهای تجاری تلقی می‌گردد. با این حال، برخورداری از مفهومی مبهم و دامنه‌ای ناشناخته، تشخیص مصادیق آن را دشوار خواهد نمود. اهمیت این دشواری در خصوص نظارت بر فرایند تحقق آن در بازارهای تجاری نمایان خواهد شد. نظارتی که بدون شناسایی دقیق دامنۀ آن، فاقد مطلوبیت لازم خواهد بود. با این وجود، ماهیت ذاتی فرایند خارجی توسعه و جریان تحقق آن در بازارهای تجاری، حکایت از آن دارد که مصادیق خارجی توسعه را تنها باید به راهبردهای تجاری «تملک و ادغام» محدود نمود؛ بنابراین سایر راهبردهای بازارگانی افزایش ظرفیت شرکت‌های تجاری را نمی‌توان در زمرۀ آن تلقی کرد. امروزه فرایند خارجی توسعه، راهکاری فراگیر و جریانی متداول دارد. در این میان، بازارهای تجاری کشورمان نیز از جریان تجاری این فرایند مستثنی نخواهد بود؛ به طوری که توسل به راهکارهای خارجی توسعه نه تنها از جانب واحدهای ایرانی و شرکت‌های بیگانه در قلمرو تجاری کشورمان امکان وقوع خواهد داشت؛ بلکه جریان تحقق آن را در بازارهای ایران، باید مسیری بدون مانع قلمداد نمود. در نتیجه نمی‌توان با توسل به پاره‌ای از قواعد کلی (نظیر اصل 81 قانون اساسی) مانع از تحقق آن شد.

جزئیات مقاله

مراجع
[1] Adedayo, David. (1978). The Extension of Corporation in International law. NewYork: Library of Congress.
[2] Beigi HabibAbady, Ahmad. (2000). Comparative Study merger of Corporations in United State of America and England and Iran. Unpublished Ph.D, Tehran; Tarbiat Modares University. (In Persian)
[3] Sornarajah, M.(2014). The International Law on Foreign Investment. Cambridge. Cambridge University Press.
[4] Birds, John et al; (2010). Annotate Companies. London: Oxford University Press.
[5] D. Chon, Stephe.(2007). Multinational Corporation and Foreign direct Investment, Washington D.C: School of International Service.
[6] Depamphilis, Donald. (2012). Merger Acquisition and Other Restructuring Activities, London: Academic Press.
[7] Dinsburg, Martin. (2012). Merger Acquisitions, New York: Kluwer.
[8] Cullen, John. (2012). International Business: Strategy and The multinational Company, Washington D.C: Routledge.
[9] Fred, John et al. (2010). Merger Restructuring and Corporation Control, Seoul: Business and Economic.
[10] Gregoriou, Greg. (2007). Corporate Governance and Regulatory Impact on Merger and Acquisitions, Tokyo: Academic Press.
[11] Glover, Stephen and Carig, Wassererman (2003). Partnership Jointventure and Strategic Alliances, New York: Law Journal Press.
[12] Gharebaghiayan, Morteza. (1999). Economy and Extension. Tehran: nashreney. (In Persian)
[13] Hatami, Ali and Karimiyan, Esmaeil. Foreign Investment Law in Light of Investment Act and Contract. (2015). Tehran: Teesa. (In Persian)
[14] Jovanorich, Brace. (1984). CounterTrade and Traiding Companies, London: Law and Business.
[15] Kaynak, Erdener and James, Baker. (2012). International Business Expansion, London: Taylor and Francis Group.
[16] Keil, Thomas. (2002). External Corporate Venturing, Toronto: Business and Economics.
[17] K.l.k, Rao and Raul, Urang. (1988). Buy_Back Arrangements and Trade Expansion, New York: Astro.
[18] Landell Mills, Joslin. (1985). Foreign Private Investment in Developing Country, Washington D.C: International monetary Found.
[19] Lajevardi, Erfan. (2015). Transnational Corporatins. Tehran: Mizan. (In Persian)
[20] Leroy Miller, Roger. (2015). Business Law Today. Texas: Cengage Learning.
[21] Mayer, Michael and Richard, Whittington. (2002). The European Corporation, New York: Oxford University Press.
[22] Rahbari, Ebrahim. (2014). Technology Transfer Law. Tehran: Samt. (In Persian)
[23] Trost, Thilo. (2015). Joint Ventures, London: Grin Verlag.
[24] Oswald, Lynda. (2012). The Law of Marketing. Mishigan: south Western.
[25] Paz Estrella, Tolentino. (2000). Multinational Corporation, New York: Routledge.
[26] Prescott, Darrell and Salli, Swartz. (2005). Joint Ventures in The International Arena, ABA Section of International Law.
[27] Russo, Francesco et al. (2010). European Commision Decision on Competition, Cambridge: Cambridge University.
[28] Rudie Harrigan, Kathryn. (2003). Jointventure Alliances and corporate Strategy, Washington D.C: Beard Book.
[29] Rossini, Christine. (1998). English as Legal Language. Boston: Kluwer Law.
[30] Rudie Harrigan, Kathryn. (1986). Managing Jointventure, New York: Lexingten Book.
[31] Schneeman, Angel. (2013). The Law of Corporations and Other Business Organizations. Delmar Learning.
[32] Schmittoff, M. (2013). The Law & Practice of International Trade. (Translated by: Behrooz Akhlaghi). Tehran: Samt. (In Persian)
[33] Shiravi, Abdolhossein. (2014). International Trade Law. Tehran: Samt. (In Persian)
[34] Webb, Dan and Tarun, Robert. (2016). Internal Investment of corporation, New Yourk: Law Journal Press.
ارجاع به مقاله
حقیقت جوم., & رهبریا. (2017). مفهوم و دامنۀ توسعۀ خارجی شرکت‌های تجاری. دانشنامه حقوق اقتصادی, 23(10), 134-160. https://doi.org/10.22067/le.v23i10.58391
نوع مقاله
علمی پژوهشی